Přeskočit na hlavní obsah

Proč bych měl budovat značku a nikoliv firmu?

Baví Vás pořád přesvědčovat klienty o tom kdo jste?

Když budujete firmu potřebujete tři věci:

1. produkty/služby

2. zajímavé jméno firmy

3. výjimečnou značku 

Ty první dva body zvládnete snadno.

Ten třetí bod je třeba ovšem vybudovat, a to zpravidla od píky.

Značka je to, co si o Vašich produktech/službách myslí Vaši zákazníci.

Značka je přitažlivost. 

A vy jste těmi, kdo značku tvoří.

Podstatou Vaší značky jsou emoce vyvolané u Vašich zákazníků. Emoce jsou hybnou silou obchodu obecně. Růst znamená mít vizi do budoucna. Dát svým produktům jednotnou tvář. Ukázat svůj podpis a utvořit tak charakter značky. Pokud nabízíte službu platí to dvojnásob.

Kde jste Vy? 

Vím, co chci

Lidé zakládající firmy s cílem a strategií. Mají jasné plány jak se bude jejich firma a značka rozvíjet. Stanovují si strategii rozvoje. Vyhodnocují své cíle a posunují se malými krůčky stále vpřed. Mají dobře zvládnuté finance, rezervy a mají přehled, co se ve firmě děje. Baví je tvořit.

Nevím, co chci

Lidé zakládají firmy kvůli zisku. Nemají žádný cíl. Obvykle vydělané peníze utratí a nemají žádnou vizi. Z těchto firem se stávají stagnující subjekty, které bojují na hranici života a smrti. Obvykle jejich vstupní nadšení po pár měsících (lépe několika letech) vyprchá a přestávají mít zájem o svůj produkt nebo službu. Končí …

Značka jako taková nemá jiné poslání než podporovat strategické cíle stanovené firmou. To je klíčové. Při její definici nebo inovaci je zcela zásadní, abyste k ní přistupovali ze tří hlavních bodů, tzv.

“Strategická triangulace značky”

Kdo jsme ?

Definujme značku dneška – jaký je charakter firmy, co máme za sebou, jaké jsou naše hodnoty, kultura, jaký je archetyp značky z pohledu dnešních zákazníků a služeb, proč nás mají rádi a jak dneska vysvětlujeme podstatu našeho byznysu?

Kdo bychom si přáli být ?

Tady se díváme na vizi – jaké by to bylo, kdyby nám všechno vyšlo, co bychom všechno dokázali a jak změníme svět. Tady se dostáváme k momentu, proč to vlastně celé vzniklo a proč to děláme. Vize je podstatou diferenciace, vize mě odlišuje od ostatních. Není to v ceně nebo technických parametrech produktu, je to v tom snu, který za tím stojí.

Kdo musíme být ?

Co od značky vyžaduje strategie – co je skutečným úkolem celé firmy, kam se má dostat během tří až pěti let? Jaké nové produkty uvedete nebo jaké nové zákazníky budete oslovovat?

Co strategie od značky očekává? Strategické zadání udává nutné minimum, které musí značka splňovat, aby strategii nepodkopávala ale podporovala.





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Miřte na měsíc. I když jej minete skončíte mezi hvězdami.

Každý člověk, nebo společnost tvořící svoji značku, chcete-li identitu pocitu zákazníka, potřebuje silnou počáteční vizi. Ale co je to ta vize ? Je to sen, který máte a znamená to kým chcete být a jak chcete změnit myšlení zákazníků, potažmo všech lidí, které oslovíte. Lidé bez vize možná jsou dobrými stratégy, ale nikdy nedojdou dále než na hranici svých vlastních možností. Vizionáři na rozdíl od stratégů si nedávají limity. Neexistuje pro ně slovo “nemožné”. Nemožné je pro ně způsob jak hledat řešení a z nemožného udělat realitu. Stratégové bez vizionářů daleko nedojdou. Každý vizionář přes svoje vlohy potřebuje mít vedle sebe dobrého stratéga nebo se jím musí stát. Většinou ho to ale stojí velké úsilí a soustředěnost. často se stává, že tvrdě dopadne na zem, protože velmi často létá v oblacích vysoko a pak padá hodně hluboko. Přesto jak řekl okřídleně americký prezident  J.F.Kennedy :  "  Mít vizi je jako mít poslání nebo misi chcete-li. Vize je pocit, že už jste tu věc dokázal

Buduj značku, nikoliv firmu.

Proč jsem si vybral kontroverzní téma? Je to jednoduché, každá akce má i svoji reakci. Mým cílem je ve vás probudit touhu a zvědavost uvažovat nejenom nad tím, co děláte a jak, ale také podle pravidla zlatého kruhu, proč to děláte. Kdo ještě neslyšel o zlatém kruhu doporučuji stránku Simona Sineka (je pouze v angličtině).  Začni s proč? –  https://www.startwithwhy.com/ Na začátek pár otázek. Proč firmy krachují, ale značky se recyklují? Nechci rozvíjet debatu, že i firmu budujeme. Na budování firem jsou více či méně úspěšné postupy a mnoho literatury, ale jak se buduje kvalitní a úspěšná značka na to žádný osvědčený postup není. Je to vždy jen o vás, vašich vizích a strategii, kam se chcete dostat.  Jeden příklad za všechny: Čím by byla společnost (firma) Apple, kdyby se do ní v roce 1997 nevrátil Steve Jobs?  Zřejmě by už tato firma neexistovala.  Ale co značka Apple? Myslíte si, že by přestala existovat?  Věřím tomu, že geniální značka si vždycky najde následovníky a vizionáře, ve kt