Přeskočit na hlavní obsah

Tradice jako značka ?

Znáte to ...

Přijdou svátky a všude kolem na nás útočí marketingové šílenství “veselé nebo šťastné” atd. … doplňte si slovo sami.  Ale to, co předchází každoročnímu blázinci v obchodech v tomto období, je prostě k zamyšlení. 

Proč funguje tradice jako značka v obchodu s potravinami ?

Je to jednoduché. Všude slyšíme jak naši předkové slavili tyhle svátky, jak je slavili naši rodiče, pamatujeme si jak jsme je slavili my a ani my z tohoto kolotoče tradic nevystoupíme ven. Říká se tomu síla tradice. Ano, možná vám to zní trochu zastarale, ale funguje to bezvadně. Stačí věci jen správně zabalit, dát jim pár tradičních znaků a standardní produkt můžete prodávat 2x nebo i 3x více než v běžném období. Jak se z běžného produktu tedy udělá ten “správný” tradiční? Příkladem toho můžou být čokoládové firmy, které zručně zabalí svůj “ standardní” produkt pod rouškou tradice do tradičního slavnostního převleku a voalá máme tu nezaměnitelný tradiční sváteční produkt. No a co na to konzument/zákazník? Samozřejmě miluje změnu a sílu tradice jak jinak. Takže… šup s ním do košíku, když je to tak výhodné, že? A hlavně, dobře to vypadá v tomhle “svátečním” balení. Dnes tohle ovšem není jen výsadou firem z čoko businessu, ale jsou tu také jiné firmy – takže obdobně si můžete koupit tradiční máslo či pomazánku, nebo co já vím, třeba sálám. Poslední dobou jsou také v módě tzv. tradiční sváteční pivní speciály. Prostě obchod s potravinami je velmi flexibilní a hraje s námi tuto hru na schovávanou pravidelně každý rok v opakujících se intervalech. Jak se říká: Nemusíte vymyslet vše od nuly, ale jen něčím navážete na minulé a máte hned “to” nové. Síly minulosti a tradice využívají silné a bohaté značky po celém světě.

Proč síla tradice tak dobře funguje?

V dnešní společnosti je vše směřováno k individualismu a řídí se heslem: “Ty na to máš” nebo “Ty jsi jedinečný” anebo “Buď originální – buď svůj” – to by ale znamenalo, že bychom všechno museli vymýšlet úplně od začátku. Lidé jsou tím nepřímo nuceni hledat nové a originální cesty, bohužel to stojí příliš mnoho energie a také to sebou přináší stres – tlačí se na termíny a to s sebou nese syndromy selhání nebo strachu z toho, že někdo něco podobného vymyslí dříve než já. Platí jen pravidlo: Všechno už bylo vymyšleno. Pokud nejsme “hitech” firma, nové věci se prostě nevymýšlíme každý rok znovu. Stačí chytře využít sílu tradice a minulosti.

 

Využijeme sílu její energie

pokud postavíte svoji současnou činnost na minulé činnosti, pak obvykle stačí jen přidat něco osvěžujícího, co z vašeho původního produktu nebo služby udělá nový tzv. trendy nebo taky cool produkt, jak slyším někdy od mladých lidí.

 

Nevyčerpáváte se vymýšlením nového

neboli omezte stres a můžete více rozvíjet to, co už dokonale znáte.

Na těchto benefitech tradice značky staví takové silné značky jako například Pillsner Urquell nebo Becherovka, a další firmy zejména v oblasti potravin a alkoholu. Velmi dobře s touto silou pracuje třeba společnost Apple, která sílu tradice využívá ve svých nových produktech a vždy naváže na produkt předchozí. Díky tomu je zákazník součástí komunity, má pevný tradiční vztah s výrobcem a jen velmi těžko se mu bude odcházet k jinému, protože jak se říká: Zvyk je železná košile.

Jáká je rada na závěr?

Jednoduše využívejte sílu tradice všude, kde to jde. Získáte více času a bude mít více možností vaše stávající spokojené klienty oslovit. Hlavně, pokud ještě žádný produkt nemáte, ale máte nápad, podívejte se do minulosti na podobnou úspěšnou firmu z vašeho oboru. Zjistěte si maximum informací jak to dělají, jak začínali, na jakých hodnotách daná věc stojí. Síla tradic je obrovská. Využijte ji jak v soukromí, tak ve svém profesním životě. Uvidíte, o kolik více energie získáte, protože se nebudete vyčerpávat vymýšlením vymyšleného. Vaše aktivity budou mít větší úspěch a budou silnější, než byste stavěli vaši továrnu na zelené louce.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Proč bych měl budovat značku a nikoliv firmu?

Baví Vás pořád přesvědčovat klienty o tom kdo jste?Když budujete firmu potřebujete tři věci:1. produkty/služby2. zajímavé jméno firmy3. výjimečnou značku Ty první dva body zvládnete snadno.Ten třetí bod je třeba ovšem vybudovat, a to zpravidla od píky.Značka je to, co si o Vašich produktech/službách myslí Vaši zákazníci.Značka je přitažlivost. A vy jste těmi, kdo značku tvoří.Podstatou Vaší značky jsou emoce vyvolané u Vašich zákazníků. Emoce jsou hybnou silou obchodu obecně. Růst znamená mít vizi do budoucna. Dát svým produktům jednotnou tvář. Ukázat svůj podpis a utvořit tak charakter značky. Pokud nabízíte službu platí to dvojnásob.Kde jste Vy? Vím, co chciLidé zakládající firmy s cílem a strategií. Mají jasné plány jak se bude jejich firma a značka rozvíjet. Stanovují si strategii rozvoje. Vyhodnocují své cíle a posunují se malými krůčky stále vpřed. Mají dobře zvládnuté finance, rezervy a mají přehled, co se ve firmě děje. Baví je tvořit.Nevím, co chciLidé zakládají firmy kvůli z…

Buduj značku, nikoliv firmu.

Proč jsem si vybral kontroverzní téma? Je to jednoduché, každá akce má i svoji reakci. Mým cílem je ve vás probudit touhu a zvědavost uvažovat nejenom nad tím, co děláte a jak, ale také podle pravidla zlatého kruhu, proč to děláte. Kdo ještě neslyšel o zlatém kruhu doporučuji stránku Simona Sineka (je pouze v angličtině). Začni s proč? – https://www.startwithwhy.com/Na začátek pár otázek.Proč firmy krachují, ale značky se recyklují?Nechci rozvíjet debatu, že i firmu budujeme. Na budování firem jsou více či méně úspěšné postupy a mnoho literatury, ale jak se buduje kvalitní a úspěšná značka na to žádný osvědčený postup není. Je to vždy jen o vás, vašich vizích a strategii, kam se chcete dostat. Jeden příklad za všechny:Čím by byla společnost (firma) Apple, kdyby se do ní v roce 1997 nevrátil Steve Jobs? Zřejmě by už tato firma neexistovala. Ale co značka Apple? Myslíte si, že by přestala existovat? Věřím tomu, že geniální značka si vždycky najde následovníky a vizionáře, ve kterých pro…

Miřte na měsíc. I když jej minete skončíte mezi hvězdami.

Každý člověk, nebo společnost tvořící svoji značku, chcete-li identitu pocitu zákazníka, potřebuje silnou počáteční vizi. Ale co je to ta vize ? Je to sen, který máte a znamená to kým chcete být a jak chcete změnit myšlení zákazníků, potažmo všech lidí, které oslovíte. Lidé bez vize možná jsou dobrými stratégy, ale nikdy nedojdou dále než na hranici svých vlastních možností. Vizionáři na rozdíl od stratégů si nedávají limity. Neexistuje pro ně slovo “nemožné”. Nemožné je pro ně způsob jak hledat řešení a z nemožného udělat realitu. Stratégové bez vizionářů daleko nedojdou. Každý vizionář přes svoje vlohy potřebuje mít vedle sebe dobrého stratéga nebo se jím musí stát. Většinou ho to ale stojí velké úsilí a soustředěnost. často se stává, že tvrdě dopadne na zem, protože velmi často létá v oblacích vysoko a pak padá hodně hluboko. Přesto jak řekl okřídleně americký prezident J.F.Kennedy: Mít vizi je jako mít poslání nebo misi chcete-li. Vize je pocit, že už jste tu věc dokázali, …